Luxembourg

Naar Luxemburg voor een korte break van 4 dagen en drie nachten. Had eigenlijk naar Madeira gewild, maar er deed zich geen last minute voor met een last minute prijs. Dus vorige week via internet een B&B geboekt in Pommerloch. Mooie uitvalbasis om wat te wandelen in het Mullerthal. de reis begon Zondagmorgen om 10:00 uur en ging eerst naar Vaals naar het hoogste punt van Nederland en het Drielandenpunt waar ik de 50 meter hoge Koning Bouwdewijn Toren beklom. Hier heb je een prachtig uitzicht over Duitsland , België en Nederland. De geschiedenis rond het drielandenpunt houdt mij al jarenlang bezig, en wel in het bijzonder dat het een poosje een vierlandenpunt is geweest. Dit kwam doordat er een dwergstaatje Neutraal Moresnet (1816-1920) ontstond na de val van Napoleon, nadat de Nederlanders en Pruisen het bij de herindeling van Europa  niet eens werden over het bezit van een waardevolle zinkgroeve bij Kelmis in de toenmalige gemeente Moresnet. Het was voor mij een flinke tegenvaller, want ik had mij hierop erg verheugd om toch vooral een stukje geschiedenis terug te vinden. Maar er is niets wat aan deze  dwergstaat  herinnerd. Achteraf blijkt er toch een Museum te zijn het Gölthalmuseum die aandacht besteed aan Neutraal Moresnet.  Verder gereden via Eupen naar Monschau waar de Vennbahn  wordt overgestoken. Dit is een strook België die volledig in Duitsland ligt  de zogenaamde Vennbahn. Deze werd naar de Verdrag van Versaille  toegewezen aan België. Verder door het natuurgebied de Hoge Venen en na nog even bij het circuit van Spa-Francorchamps te hebben gekeken en via Bastogne kwam ik tegen half zes aan in Pommerloch.

06 november 2017

Ik ben een beetje dom geweest want ik heb deze dag van mijn blog verwijderd maar gelukkig had ik de foto's nog waardoor ik hoop een reconstructie te kunnen maken van deze dag.

Vandaag vroeg naar het ontbijt in de bed en breakfast om vervolgens naar het Mullerthal te gaan voor een flinke wandeling. Het was ongeveer een 60 kilometer van de B&B verwijdert, dus een klein uurtje rijden, daar aangekomen de camera paraat en op pad. Het was een druilerige dag maar dat mocht het plezier en  het genot van een mooie wandeling door de natuur niet drukke. Het pad voerde langs mooie rotspartijen en de Schiessentümpel een watervalletje in de beek de Zwarte Ernz. Deze ligt net naast het plaatsje Müllerthal. Vandaar loop de route weer bovenlangs door de mooi rotspartijen naar de ander kant nadat je vervolgens de weg bent overgestoken, op een pad langs hoge stenen wanden met diepe spelonken. Na een omzwerving en mijn gps op de telefoon kwam ik uiteindelijk weer terug op de route. Op een lang houten vlonderpad en langs nog een aantal indrukwekkende rotspartijen kwam ik na 18,5 kilometer weer bij mijn auto. Na een zeer mooie wandeling gemaakt te hebben en een voldaan gevoel ging het weer naar Pommerloch. Na eerst nog een rondritje gemaakt te hebben langs Vianden, Clervaux en Esch sur Sûre. Een geweldige dag.

7 november 2017

Vanmorgen een gat in de dag geslapen het was bijna negen uur dat ik wakker schrok. Gauw gedoucht en het ontbijt genuttigd en om iets voor tienen weggereden. Het was de bedoeling om vandaag een wandeling te maken vanuit Berdorf . Berdorf is bekend als "Het hart van Luxemburgs klein Zwitserland - Mullerthal", het heeft een geweldig rotsen landschap. Ik had de route b5 willen lopen en ben ook op deze route begonnen maar al gauw was ik de aanwijzing kwijt, omdat het pad was afgezet in verband met bomen die waren omver waren gevallen of konden vallen. Daarom kwam ik op de route w3 terecht deze gaat naar Mullerthal en weer terug naar Berdorf. Het eerste stuk van de route was fenomenaal maar naar ongeveer een kilometer of twee veranderde de route in een steile afdaling over een modderig pad en kwam ik vervolgens op de weg om hierna weer op het pad te komen wat vervolgens naar Mullerthal loopt. Onderweg kwam ik twee mensen tegen die aan het Nordic walking deden deze mensen kwam ik later weer tegen, omdat zij de route andersom liepen. Het was dus een drukke bedoening. Bij Mullerthal zie ik weer de Heringer Millen en ga ik weer over de Zwarte Ernz terug naar Berdorf. Dit begint al goed want ik moet direct al naar een hoogte van ongeveer 300 meter klimmen, maar de beloning is geweldig want de ene naar de andere rotsformatie werd getoond. Het was overweldigend om dan weer er onderdoor en dan weer te klimmen om er over heen te lopen. Ook zie je in sommige rotsformaties gezichten van gedrochten. De "Priedegtstull" (Preekstoel)   een eigenzinnige rotsformatie, die zijn naam dankt aan zijn uiterlijk. Bij de de Preekstoel moest ik de weg oversteken om de route te vervolgen maar dit bleek het afgezette stuk te zijn dan maar over het asfalt naar de auto toe. Het was een bijzondere wandeling van ruim 16,5 km en de maximale hoogte van 377 meter en behoorlijk zwaar. Had me nog voorgenomen om bij Het kasteel van Beaufort nog een kleine route te doen maar met de  18,5 km van gisteren en de 16,5 van vandaag toch maar deze kleine tour afgezien. Maar weer naar Pommerloch en met de benen op de stoel mijn blog bijgewerkt.

8 november 2017

Laatste dag van de korte (wandel) vakantie. Gisteren was ik nog van plan om de route bij het Kasteel van Beaufort te lopen. Vandaag  de plannen maar waarmaken. Volgens de wandelsite zou het een route van 10 kilometer zijn. Dus vroeg ontbijten en de spullen in de auto gedaan, want ik kom bij de B&B niet meer terug. Het weer was slecht nadat het de voorgaande twee dagen zo mooi was. Ik parkeer de auto bij het kasteel van Beaufort. Eerst voorbij het Kasteel gelopen waar je aan de achterkant op een vlonder loopt en na een korte klim ben ik op het wandelpad over de top van de heuvel aangekomen. Achter de kunstijsbaan  langs en een stukje door het dorp, kom ik via een behoorlijke klim in een soort kloof waar ik mij erg nietig voel, het was een allemaal rotsen en ze waren enorm groot, ondanks de regen kon de wandeling al niet meer stuk. Ik moest de weg overstekken waar ik weer een behoorlijke klim moest maken, het pad lijdt na een uitkijkpunt, maar omdat het regende en mistig was kon je niet veel zien, verder ging over smalle paadjes het weer langs mooie rotsformaties en er tussen door via trappen gehouwen in de steen. Na een afdaling moest de weg weer worden overgestoken. En kom je weer tussen de rotsen en als je dacht dat je al het mooie wel gezien had sta je opeens bij  het  beekje de Haupeschbaach wat door de kloof stroomt. De natuur is erg mooi maar het wandelpad is soms erg moeilijken en glibberig. Dan doemt in het kasteel weer op en is de wandeltocht volbracht een erg mooie maar moeilijke tocht die geen 10 kilometer was maar bijna 15 kilometer. Om ongeveer 2 uur reed ik weg om via Vianden, Sankt Vith, Monschau en Aachen binnendoor naar huis te rijden maar het was vies nat mistig weer, Dat ik toch bij Aken de snelweg ben opgegaan en om 19:45u weer thuis was.