Hornbach

Dit jaar de "herfst" vakantie met Sjaco naar de plaats Hornbach in Ferienhaus am Stadsgraben om zo het beste van twee landen te verkennen. Om al wandelend of rondrijdend de mooie regio van Rheinland - Pfalz en de Noordelijke Vogezen en de Elzas te ontdekken. Een bezoek aan het Tecnik musem in Speyer en een stadsbezoek aan de stad Straatsburg of Strasbourg voegt het extra toe " to make memories".

Dag 1 Nijeveen - Hornbach

De route die ik had bedacht zou via Limburg gaan dan via België, Luxemburg en  Frankrijk naar Hornbach. Het vertrek uit Nijeveen was rond een uur of acht 's morgens. En de reis liep voorspoedig tot net voor Venlo waar we omgeleid werden, omdat de A73 was afgesloten. De omleiding ging via verkeersplein Leenderheide via de A2 naar Maastricht. Bij de grens met België werd een broodje gegeten en een bakkie gedaan. Via de Ardennen kwamen we in Luxemburg. En via Clervaux, Vianden en Echtenach kwamen we in Rosport even een rustmomentje ingelast bij de camping en weer door richting Schengen. Hier en kwamen we in Duitsland uit, net over de grens werd ik staande gehouden door de Polizei en moest hij het rijbewijs en kenteken zien. na dat dit gecontroleerd was en er nog openstaande boetes uit stonden mocht er weer verder worden gereden. De route was inmiddels gewijzigd en werd er via Duitsland naar Schengen gereden om vervolgens daar de grens met Frankrijk te nemen. Na veel kleine weggetjes zaten we uiteindelijk op de goede weg. Na verloop van tijd komen we in een opstopping veroorzaakt door een optocht van een soort dorpsfeest, Omgedraaid en een andere route gezocht. De verhuurster van het huisje belde al hoe laat wij kwamen. Wij hadden nog een uur nodig en maakten  de afspraak als we net voor Hornbach waren we nog een keer met haar belden. Aangekomen bij Ferienhaus am Stadsgraben kwam ze bijna gelijktijdig met ons aan. Ze vertelde wat over het huisje en zei waren de mogelijkheden waren voor boodschappen, pinautomaat en restaurants. Na haar vertrek werden de koffers en ander zaken uitgeladen en werd er direct maar het stadje verkend en naar een restaurant gezocht. Naar vagen aan mensen ging het naar Capito. Daar aangekomen was er een bruiloft aan de gang was en voor overig publiek gesloten was. Dit was jammer. Maar niet getreurd we konden nog naar Kloster-Hornbach. Hier was plaats in de Bier Garten na hier gegeten te hebben vonden we dit een restaurant wat we niet weer zouden kiezen. Het was wel goed maar voornamelijk te duur en de menukaart was eigenlijk niet voor ons "bekkie" en de bediening vonden we ook niet echt geweldig.  Naar het huisje waar nog werd gedobbeld en wat gedronken.

Dag 2

Deze morgen ging ik eerst een wandeling maken. De bedoeling was de Premium Rundwanderweg te lopen. Het startpunt lag vlak bij het huisje, maar ik was op een verkeerd startpunt begonnen en moest direct al een behoorlijke klim maken. Het ging eerst richting de Franse grens. Het was een mooie zonnige dag en naar een ongeveer een kilometer ging de jas al uit. Net voor de grens werd er afgebogen en ging het pad verder door de mais velden. Die voor het grootste gedeelte al waren gemaaid. Naar een flinke daling kwam ik bij een brug waar je het riviertje de Hornbach oversteekt en er moest nu weer flink worden geklommen. Door het heuvelachtige land kom weer op een ander route namelijk de Spitzbubentour en kom je weer andere kant van Hornbach en dan nog een stukje van de Pirminiusweg kom je achter de camperplatz weer in Hornbach.

Na de middag de auto gepakt en rondrijden in Frankrijk via Altheim, Bockweiler en Bliekastel naar Bitche en nog veel meer andere plaatsjes kwamen we uiteindelijk bij  het Musée du Sabotier uit een klompenmuseum in Soucht. Midden in de Nationaal Park van de Noordelijke Vogezen ligt dit dorp van de Klompenmakers. Na hier een toch met wat verbazing naar enkele soorten klompen te hebben gekeken. Er werd een demonstratie gegeven hoe klompen nu machinaal worden gemaakt en na nog wat uitleg in het Frans gingen wij verder. Er werd gestopt bij Chateau de Ramstein. Waar je naar een korte wandeling een prachtig uitzicht hebt. Maar met de steile gladde treden en smalle paden lieten wij het uitzicht aan ons voorbij gaan. De reis naar Hornbach werd ingezet en via Chateau Fort Fleckenstein gingen we weer over de grens naar Duitsland. 's Avonds werd er gegeten bij Restaurant Capito buiten en het was er gezellig druk. Weer in het huisje nog gedobbeld. En naar bed zonder eigenlijk een plan te hebben gemaakt voor de volgende dag.

Dag 3

Eerst vanmorgen naar de bakker om verse Duitse broodjes te halen "schön und knusprig". Na het ontbijt ging het na het Fachion outlet centrum in Zweibrücken Hier wilden we een uurtje rondkijken maar het was al gauw tweeënhalf uur. De meeste grote merken zijn hier vertegenwoordigd maar de dure merken blijven ook al is het outlet duur. Toch na een kleine aankoop vertrokken we en zonder bestemming of plan zaten we alweer in Frankrijk en met een ontzettend deja vu. Kwamen we uiteindelijk aan bij een Kasteel waarvan mij de naam is ontschoten. We zaten echt in de film Groundhog Day. Want we beleefden dezelfde route weer als gisteren en er was niets open, waarschijnlijk omdat het Maandag was. Maar terug naar het huisje kop koffie gedronken en maar op het avondeten aan. Een ander restaurant uitgezocht maar deze was gesloten in verband met vakantie. Het restaurant van gisteren was ook gesloten er zat dus niets anders op dan naar het Klooster. Hier hadden we de laatste keer geen geweldige ervaring op gedaan en het was deze avond nog minder. Het eten is goed maar de bediening is vreemd en ook het feit dat een karafje rode wijn telt als één prijs en een karafje witte wijn moet worden betaald als twee karafjes. Heel vreemd en hebben dus goed tabak van deze tent, dat we hier niet weer naar toegaan. Niet de beste dag van deze korte vakantie. Zorg dus altijd voor een plan en eventueel een tweede. Gedobbeld en nog een borrel en naar bed met een plan voor de volgende dag.

Dag 4

That's one small step for a man, one giant leap for mankind. I can honestly say - and it's a big surprise to me - that I have never had a dream about being on the moon. Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand.

Niel Armstrong (1930-2012)

Het plan was om naar Speyer te gaan  en wel naar het Technik Museum Speyer een Museum vol met tecniek, auto's, vliegtuigen, boten, Space Shuttle de "Buran". Na ongeveer anderhalf uur rijden kwamen we aan bij dit museum. En het was er niet druk en we hadden een kaart gekocht die ook gelijk toegang gaf tot de IMAX dome bioscoop. Na eerst een kop koffie met apfelstrudel ging het naar de bioscoop hier werd in 3d de documentaire vertoond van de Apollo 11 met de eerste man op de man. Na de film gingen we het museum het museum de hallen en het buitenterrein beslaat een totaal oppervlakte van 175.000m2 het is enorm vooral als je de Jumbo Jet op dertig meter hoogte in vluchtpositie ziet. Het was overweldigend, zoveel er staat en waar je allemaal in kan. Vliegtuigen, helikopters, in een echte onderzeeër of op een reddingsboot. Kijk maar naar de foto,s en dit is nog maar een kleine impressie.

De terugweg werd aanvaard en we gingen via Landau in der Pfalz richting Pirmasensom niet weer voor een verassingen te komen staan werd er besloten om onderweg een restaurant te zoeken. Maar wat we ook tegenkwamen geen Schnitzels of  Schweinehaxe alle restaurants die we voorbij kwamen waren gesloten. Opeens een restaurant met een groot uithangbord dat er geslacht was en dat er een schlachtplatte werd aangeboden. Maar hier zat ook de deur op slot. Uiteindelijk kwamen we weer in de buurt van Hornbach en besloten we om door te rijden naar Zweibrucken. Daar kwamen we bij een tent waar

de Rotary club een feestavond had. Uiteindelijk zijn we bij Asia Gourmet terechtgekomen een Thais restaurant. Thais eten staat vooral bekend om zijn versheid en zijn grote verscheidenheid aan smaken. We konden hier boven zitten en na besteld te hebben werd het al snel geserveerd. Het was hier niet druk en na smakelijk te hebben gegeten en nog een klein ijsje na terug naar huis. waar de dag weer werd afgesloten met een partijtje Yatzee en een drankje.

Dag 5

Straatsburg (FransStrasbourgDuitsStraßburg) is de hoofdstad van de Elzas de bestemming voor vandaag. Na eerst te hebben ontbeten met verse broodjes van de bakker om de hoek was het vandaag vertrekken rond een uur of tien. We gingen het eerste gedeelte door Duitsland langs Eppenbrunn, Ludwigswinkel en bij Hirschthal de grens Frankrijk in en via Lembach, Hagenau kwamen we aan In Straatsburg er werd al gauw een parkeerplek in een parkeergarage gevonden niet te ver van het centrum.En na een minuutje of tien lopen werd via een oude brug de rivier de Ill overgestoken. De rivier de Ill stroomt door de stad en komt uit in de Rijn. De Rivier de Ill bepaald  het stadsgezicht. Het hart van Straatsburg de wijk Petite France ligt tussen twee armen van deze rivier en ligt op het eiland Grande Île.  De wijk is opgenomen in het werelderfgoed van UNESCO. Het is de meest schilderachtige wijk van Straatsburg. In de Rue du Bain-aux-Plantes word je overdonderd door vakwerkhuizen, opgefleurd met prachtige bloemen, die meer dan 300 jaar oud zijn. Op de Barrage Vauban heb je een mooi uitzicht over La Petite France en de Ponts Couverts. Verder naar de Notre Dame, deze Kathedraal is zeker de moeite van het bezoeken waard het is een stuk vakmanschap van gotische kunst. De Kathedraal is gemaakt van roze zandsteen, afkomstig uit de nabij bergen. Op de buitenkant van het enorme gebouw zijn honderden Bijbels figuren te zien. Er zijn hier wel veel bedelaars die het geheel wel ontsieren. En dat bedelaars ook artiesten zijn bleek wel toen een vrouw als dood op de grond ging liggen en na veel gekerm vijf minuten stokstijf bleef liggen, maar niemand die hier aandacht aan gaf, zij als een wonder weer uit de dood herrees. Bij een restaurant met zicht op de Lieve Vrouwen kerk werd er koffie gedronken. Hier hadden we het genoegen om een Amerikaan te kakken te zetten die dacht dat hij een talenknobbel had en met een Comistauw de uitbater begroete en nog een met een overdreven bonjoeeeew weer afdroop nadat hij wat wilde eten en vroeg om de kaart en de ober hem vertelde dat dat hier niet kon maar wel binnen. Na de koffie nog wat rondgedwaald en weer terug naar de auto, maar niet voordat we nog het grote winkelcentrum boven de parkeergarage hadden bezocht. Nadat er betaald was bij de parkeerautomaat was de auto verdwenen en na veel gezoek bleek dat hij een etage lager stond, ja ben ook maar een mens. We waren de stad gauw uit en we gingen nog een stukje van de Route des Vins d'Alsace doen. Een prachtige route dwars door de wijnvelden van de Elzas met prachtige schilderachtige dorpjes. Het ging weer richting Hornbach en we verheugden ons op het eten bij het restaurant Capito. En na thuiskomst en ons even te hebben opgefrist gingen we naar het restaurant. Er was nog plaats binnen want buiten zitten was geen optie, omdat het toch behoorlijk aan de frisse kant was. Het was vanavond steakavond en dit werd dan ook door ons genomen het was een gezellig restaurant en hier kunnen ze bij het Im Kloster nog wat van leren. Lekker gegeten en weer naar huis waar de dobbelstenen nog een keer op de tafel werden gerold en na een mooie dag komt deze ook weer tot een einde.

Dag 6

Het zit er weer op. Nog een ontbijt en de auto weer gepakt. De verhuurster gebeld maar deze zij dat ze een goed vertrouwen in ons had en kwam niet controleren. En iets na tien reden we weg eerst nog even langs de outlet store. Daar nog een beetje te hebben gekeken ging het om half twaalf richting huis. En allemaal snelweg dit keer en na nog een kleine file in de Ruhr ging het via Zwartemeer door het zuiden van het mooie Drentse land naar Nijeveen. En om half zes nadat ik Sjaco bij zij huis had afgezet was ik dan weer thuis beseffend dat ik gewoon weer in de mallemolen van het leven mee moet. Maar met de wijsheid dat er vast nog meer mooie vakanties komen.